ما را دنبال کنید :

مراحل عقد موقت

عقد موقت
فهرست
مراحل صیغه موقت

مراحل صیغه موقت

عقد موقت همانند عقد دائم دارای مراحل و ضوابط خاصی خواهد بود. در این مقاله سعی شده است همه موارد به صورت کلی ذکر شود. در نظر داشته باشید نفقه در صیغه موقت وجود ندارد مگر با توافق طرفین. همچنین در متن صیغه نامه باید مدت صیغه و مقدار مهریه ذکر شده باشد.

 

مرحله اول: یافتن فرد مورد نظر

برای ثبت ازدواج موقت باید فردی مناسب با شرایط خودتان پیدا کرده و به اصطلاح هم کفو هم باشید. شخصی که شناخت کافی داشته باشید و هر دو از جاری شدن صیغه موقت رضایت داشته باشند.

 

مرحله دوم: توافق شرایط صیغه

بایستی پیش از جاری شدن خطبه عقد زوجین در مورد مدت صیغه، مقدار مهریه، وجود یا عدم وجود نفقه، مسائل جنسی و محل سکونت زندگی مشترک به توافق رسیده باشند. لازم به ذکر است زن و یا مرد در صیغه موقت از هم ارث نخواهند برد. همچنین در صورت بارداری زوجه عقد موقت باید به صورت محضری به ثبت رسیده و مرد مکلف به پرداخت نفقه فرزند خود می‌باشد.

مرحله سوم: خواندن خطبه عقد موقت

خطبه عقد باید توسط عاقدین شرعی در محضر، به صورت تلفنی و یا در محل شما خوانده شود. عاقد رسمی باید بالغ و عاقل بوده و ضوابط نکاح موقت را پیش از خطبه خوانی به زوجین توضیح دهد.

برای اطلاع از شرایط عاقد شرعی معتبر و نحوه قرائت صیغه نامه مقاله عاقد در مشهد را مطالعه کنید.

مرحله چهارم: دریافت دفترچه صیغه نامه

برای اینکه سندی محکم برای محرمیت خود داشته باشید داشتن دفترچه صیغه نامه الزامی بوده که این دفترچه توسط عاقد شرعی تنظیم و به ثبت می‌رسد. لازم به ذکر است مندرجات دفترچه در هیچ جایی به ثبت نرسیده و در صورتی که تمایل دارید به ثبت برسد باید به دفترخانه‌های رسمی ازدواج مراجعه کنید.

اگر تمایل به ثبت صیغه موقت در محضر را دارید مقاله شرایط صیغه موقت در دفترخانه شما را در این امر یاری خواهد کرد.

مشخصات زن مناسب برای عقد موقت

مشخصات زن مناسب برای عقد موقت

  1. زن در عقد مرد دیگری نباشد.
  2. در صورت باکره بودن اذن ولی دختر ضروری می‌باشد.
  3. در صورت فوت و یا طلاق زن از گذشتن عده زوجه مطمئن شوید.
  4. زن رضایت قلبی داشته باشد.
  5. مشکلاتی از قبیل جنون و مشکلات جنسی نداشته باشد.
  6. عاقل و بالغ باشد.
مدارک لازم جهت عقد موقت

مدارک لازم جهت عقد موقت

  • شناسنامه و کارت ملی زوج به همراه فتوکپی هر یک
  • شناسنامه و کارت ملی زوجه به همراه فتوکپی هر یک
  • دو قطعه عکس سه در چهار زوجین 
  • سند طلاق و یا گواهی فوت همسر سابق زن
  • کارت شناسایی پدر دختر در صورت باکره بودن
متن عقد موقت

خطبه عقد موقت با معنی فارسی

«زَوَّجتُ مُوکِّلَتی (نام خانم) مُوَکَّلی (نام آقا) فِی المُدَّۀِ المَعلُومَۀِ عَلَی المَهر المَعلُوم» سپس به وکالت از آقا می‌گوید: «قَبِلتُ التَّزویجَ لِمُوَکِّلی (نام آقا)»

یعنی من خودم را در مدت معلوم و مهریه معلوم به همسری تو درآورده ام.

برای انجام انجام صیغه موقت تلفنی در مشهد این مقاله را به دقت مطالعه کرده تا از شرایط عقد موقت به صورت تلفنی آگاهی پیدا کنید.

رابطه جنسی در عقد موقت

مسائل جنسی در صیغه موقت

رابطه جنسی در عقد موقت در صورتی که حدی تعیین نشده باشد می‌تواند مانند عقد دائم باشد. اما در صورتی که یکی از زوجین تمایلی به انجام این کار نداشته باشد اجباری در کار نیست.

سوالات رایج

مدت صیغه کاملا توافقی بوده و می‌توان از یکساعت تا هر زمانی که زوجین بخواهند در صیغه هم باشند. اما حتما باید پیش از خواندن خطبه عقد موقت زن و مرد در مورد این مسئله به توافق برسند. چرا که مشخص نشدن مدت مشخص، صیغه را باطل خواهد کرد.

بله در صورت مشکلاتی از قبیل جنون یکی از زوجین، زمین گیری و یا نابینایی دو چشم زن و مشکلات جنسی هر یک از زوجین می‌توان برای فسخ یکطرفه اقدام کرد.

مدت عقد موقت همانطور که گفته شد کاملا توافقی بوده ولی در صورتی که شناخت کافی از طرف مقابل ندارید زمان عقد موقت را کوتاه در نظر بگیرید.

در صورت باکرگی رضایت پدر و یا جد پدری دختر برای جاری شدن خطبه عقد موقت ضروری می‌باشد. چنانچه پدر دختر و یا جد پدری فوت شده باشند گواهی فوت کفایت می‌کند. همچنین در صورتی که پدر و یا جد پدری به دلایلی در دسترس نباشند نیازی به اذن پدر نخواهد بود.

بله، زوجین با در دست داشتن صیغه نامه محضری می‌توانند برای فرزند خود شناسنامه تهیه کنند.

در صورت عدم رابطه جنسی در عقد موقت مرد موظف به پرداخت نصف مهریه خواهد بود.

خیر، ثبت صیغه موقت بدون حضور شاهد انجام خواهد شد. حضور زن و مرد کفایت می‌کند.